امکان سنجی استفاده از آیکونولوژی جهت تفسیر آثار هنری آبستره

نویسندگان

  • مهیار اسدی دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر ادیان و تمدنها، دانشگاه هنر اصفهان
چکیده مقاله:

آیکونولوژی به عنوان یک رویکرد- روش در مطالعات هنر، جهت تفسیر آثاری با سابقة تاریخی دستمایه قرار گرفته و علیرغم ادعای کارکرد آن در باب تفسیر آثار هنری مدرن، هیچ‌گاه در تفسیر یک اثر هنری آبستره مورد استفاده قرار نگرفته است. هدف این مقاله امکان­سنجی استفاده از روش آیکونولوژی در تفسیر آثار تجسمی آبستره است و پرسش این پژوهش بدین قرار است که آیا روش آیکونولوژی که در پی شناخت معنا در مقابل فرم(صورت) است، در تفسیر آثار  هنری آبستره روشی کاربردی خواهد بود یا خیر. فرضیه این جستار این­چنین است که آیکونولوژی مبتنی بر معنای اثر بوده و این معنا در دنیای نسبی­گرای هنر آبستره خارج از دسترس و اساساً متکثر و نسبی است. بنابراین آیکونولوژی در باب آثار هنری آبستره کاربردی نخواهد بود. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه­ای و روش تحقیق بکار برده شده در این پژوهش تحلیلی- تاریخی است. یافته­های تحقیق بدین قرار است که شناخت معنای واقعی یا ابتدایی در آثار آبستره نانگاره‌پرداز ممکن نیست و این بدان معناست که آیکونولوژی در همان گام اول متوقف می­شود. در آثار آبسترة حامل تصویر هم، از پس صورت اثر نمی­توان به معنای واحدی رسید و هویتی که بازشناخته می­شود متکثر بوده و منطبق بر ماهیت اثر نیست.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تفسیر نقش لیلی و مجنون در آثار غیاث الدین بارویکرد آیکونولوژی

احیای دوباره موضوع آیکونوگرافی(iconograph)و آیکونولوژی(iconology) در نظام­مطالعاتی اندیشه و فرهنگ­غرب حضور پر اهمیتی یافته است. در این مقاله سعی شده، به دلایل انتخاب موضوع نقش لیلی و مجنون و جهان بینی شرایط خلق این آثار توسط غیاث الدین نقش بند تاحدود قابل استنادی، دست یافت. به همین منظور با تکیه بر نظریه آیکونوگرافی وآیکونولوژی، درونمایه­های تصویر لیلی و مجنون در ادبیات و تفکر غالب بر فرهنگ و ز...

متن کامل

نظریۀ فُرمال، اساسِ نقد، تفسیر و فهم آثار هنری

اساس نقد در هنرها (The Basis of Criticism in the Arts) با هر رویکردی، معطوف به شکل (فرم) اثر هنری است. شکل، اساس و اصلی است که اثر هنری را هستی می بخشد و آن را متعیّن می کند. هر اثر هنری شکل و فرم و ساختمانی است که هنرمند با شگرد ها و تمهیدات خلاقانه و با تخیل ابداعی¬اش آن را می آفریند. آفرینش اثر هنری در صورت یا فرم (شکل ) تحقق پیدا می کند و زیبایی، صورت تحقق یافته ای است که در اثر هنری عیان ...

متن کامل

امکان سنجی استفاده تلفیقی از زه آب جهت آبیاری نیشکر در استان خوزستان

با هدف امکان سنجی استفاده تلفیقی از زه آب به منظور آبیاری نیشکر در استان خوزستان با توجه به سطح زیر کشت این محصول تحقیق حاضر انجام گردید. به این منظور در سال 87-1386 در مرکز تحقیقات شرکت کشت و صنعت نیشکر عملکرد سه واریته نیشکر (CP48-103، CP57-614 و IRC99-01) نسبت به سطوح مختلف شوری آب بررسی شد. در تحقیق حاضر چهار سطح شوری آب آبیاری (آب معمول منطقه، آب با هدایت الکتریکی‌های 3، 5/4 و 6 دسی زیمنس ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 19  شماره 4

صفحات  37- 46

تاریخ انتشار 2014-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023